اخبار

شناسایی تهدیدات زیستی یکی از مهمترین ابعاد پدافند غیرعامل است

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: شناسایی تهدیدات زیستی و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از وقوع آن یکی از مهمترین ابعاد پدافند غیرعامل است که باید در این حوزه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

«سیدخسرو کریمی» روز دوشنبه به مناسبت «هفته پدافند غیرعامل» در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پدافند زیستی به ویژه شناسایی تهدیدات زیستی و آمادگی لازم در برابر اینگونه تهدیدات باید مورد توجه مردم و مسوولان باشد.

وی با اشاره به شعار پدافند غیرعامل در این هفته با عنوان «پدافند دانش بنیان، حفاظت از زیر ساخت ها و تداوم کارکردها»، افزود: دامنه تهدیدات زیستی به خاطر گستردگی ابعاد آن، خطری است جدی که نباید نسبت به این تهدیدها غفلت و برای مقابله با آن ضمن شناسایی دقیق ظرفیت ها باید برنامه ریزی اصولی و پایدار اتخاذ کرد.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در این هفته تلاش می شود نسبت به آگاهی دهی به مدیران، مردم و مسوولان نسبت به موضوع پدافند غیر عامل و آشنایی جامعه با فعالیت های سازمان پدافند غیرعامل اقداماتی انجام شود.

کریمی، فرهنگ سازی و ایجاد اطمینان از مصونیت کشور در برابر تهدیدات، به ویژه تهدیدات نوین، تدوین نقش و جایگاه ماموریت ها و ضروریات پدافند غیر عامل ، ارزیابی میزان آمادگی دستگاه های اجرایی و مصون سازی در سطوح ملی، دستگاهی، استانی و شهری در برابر تهدیدات را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: در این هفته به منظور نهادینه سازی ضرورت پدافند غیرعامل از طریق آموزش عمومی به مردم و ترویج مفاهیم آن و آگاه سازی جامعه و ایجاد زمینه لازم برای مشارکت ، نوآوری و آمادگی برای پاسخ دهی به تهدیدات و تقویت حس همیاری و ارتقای فرهنگ تاب آوری در هنگام بحران اقدامات تبلیغی انجام می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا تلاش شده تا با بهره گیری از ظرفیت های رسانه ای ، استانی، محلی و فضای مجازی فرهنگ سازی شود تا میزان مشارکت دستگاه های اجرایی و جامعه نهایت استفاده شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه روز دهم آبان جاری به عنوان روز تهدیدات زیستی نامگذاری شده است یادآور شد: تهدیدات زیستی به آب، دام و طیور و آبزیان، انسان، نباتات و گیاهان، محیط زیست و منابع طبیعی و صنایع غذایی و دارویی تقسیم می شود که با وجود اقدامات انجام شده در کشور هنوز باید نسبت به کاهش آسیب پذیری و افزایش بازدارندگی در بالاترین سطح ممکن در این حوزه‌ها تدابیر ویژه اتخاذ شود.

کریمی گفت: هر نشانه و رویداد طبیعی و غیر طبیعی که با استفاده از عوامل زیستی که موجب تضعیف و نابودی سرمایه های استانی و اقتصادی از طریق نابودی سرمایه های زیستی در کشور شود، تهدید زیستی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: برای مقابله با این گونه تهدیدات در این حوزه ها باید با رصد و پایش و آشکارسازی، هشدار دهی، کنترل، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، بازتوانی منابع و محدودسازی و نیز رفع آلودگی در برابر تهدیدات از سرمایه های ملی در برابر آن محافظت کرد.

وی افزود: در همین راستا کارگروه های مختلفی در دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده که با برگزاری جلسات منظم و همکاری های بین بخشی و تشکیل جلسات با سایر دستگاه های اجرایی، ارتباطات درون بخشی، برگزاری تمرین و مانورهای مختلف در واحدهای مختلف آمادگی خود را برای مقابله احتمالی با این تهدیدات حفظ کنیم.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این اقدامات باعث کاهش آثار و عواقب ناشی از تهدیدات زیستی می شود گفت: بدین منظور برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، تامین امکانات و آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای پیشگیری و مقابله و کاهش آسیب‌پذیری از دیگر ماموریت های دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه است.

به گزارش ایرنا، پنجم تا دوازدهم آبان ماه به عنوان هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.

پدافند غیرعامل به مجموعه اقدام های غیرمسلحانه ای که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می شود و به عبارتی مجموعه اقداماتی که مستلزم به‌کارگیری جنگ‌افزار و تسلیحات نبوده و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان خسارات و تلفات ناشی از حملات را به حداقل ممکن کاهش داد.
۱۰ آبان ۱۴۰۱ ۱۲:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید